6 Warna Keputihan Wanita Harus Tahu, Warna menujukkan Tahap Kesihatan Anda ~ Akak Terlajak Laris

Friday, 3 March 2017

6 Warna Keputihan Wanita Harus Tahu, Warna menujukkan Tahap Kesihatan Anda


Keputihan merupakan cairan yang keluar dari dalam vagina. Munculnya keputihan boleh bersifat wajar apabila terjadi dalam jumlah yang tidak berlebihan. Namun, sebaliknya boleh jadi gejala penyakit apabila datang dengan hal-hal aneh yang membuat diri sendiri tidak selesa. Misalnya warna yang mencolok, bau yang tidak sedap, tekstur, atau rasa sakit yang timbul di area kulit organ kewanitaan.

Oleh kerana itu, sebagai perempuan, setidaknya kamu patut mengetahui berbagai warna keputihan yang suatu saat boleh saja muncul pada dirimu. Warna keputihan juga memiliki hubungan dengan kesihatanmu terutama kesihatan organ intim. 

So, cuba kamu cek artikel dibawah ini. Check this out!

Jernih dan elastik. 
Keputihan seperti ini biasanya muncul setelah berakhirnya masa menstruasimu yang kemunculan awalnya berwarna agak pekat. Coba ambil cairan keputihan pakai jari, lalu regangkan di antara dua jari. Jika berwarna jernih dan elastik setelah direntangkan secara maksima, itu tanda kalau kamu sedang mendekati masa ovulasi dan keputihan ini bersifat normal.

Warna putih. 
Munculnya keputihan macam ini biasanya sebelum dan setelah masa menstruasi. Namun , kamu patut waspada kalau cairan putih yang keluar disertai rasa gatal dan bau kurang sedap seperti hamis, boleh jadi hal tersebut jadi tanda-tanda bahagian kewanitaanmu mengalami infeksi jamur. Segera berjumpa ke doktor adalah langkah tepat.

Warna kuning. 
Kamu patut waspada apabila cairan keputihan yang keluar dari vaginamu berwarna kuning. Sebab, bisa saja ada organisme kuman yang tumbuh dan bersarang di sana, Biasanya, kuman-kuman masuk melalui hubungan seksual. Jika sudah begini, kamu juga perlu berwaspada pula mungkin  gejala infeksi gonorhoe, klamida, dan trichomonas. Bakteria jahat jenis mycoplasma hominis dan gardnerella vaginalis juga menjadi penyebab keputihan jenis ini.

Warna coklat. 
Biasanya keputihan yang datang dengan warna coklat terjadi pada waktu haid, kehamilan di awal, atau menopouse. Keputihan ini juga boleh jadi tanda penyakit pada vaginamu. Jika keputihan bersifat abnormal, misalnya disertai dengan rasa sakit pinggang dan punggung dan bau tidak sedap, kamu patut bimbang  mungkin ini tanda awal penyakit kanser serviks atau pelvis inflammatory disease.

Warna hijau. 
Jika cairan keputihan muncul dalam jumlah besar dan disertai bau yang busuk juga sakit pada organ kewanitaan, kamu wajib bimbang kalau keputihan ini menjadi gejala infeksi organ reproduksi. Trichomonas vaginalis merupakan protozoa penyebab cairan keputihan menjadi berwarna kehijauan. Pada tahap keputihan yang parah, kamu akan mengalami rasa panas dan gatal di sekitar area kewanitaan. Penyebabnya adalah Nisseria gonorrhoe atau GO.

Warna kelabu. 
Keputihan yang keluar dengan warna kelabu disertai gatal, bau tidak sedap, dan bengkak kemerahan pada sekitar bibir vagina perlu dapat perhatian serius dari doktor. Boleh jadi disebabkan oleh bakteria berbahaya. Parahnya warna kelabu diikuti dengan darah dan bersifat encer. Kemungkinan, kamu sedang mengalami kanser.   

Apapun warna keputihan yang kamu alami, jika itu terlihat tidak wajar yang ditandai dengan bau atau rasa sakit, kamu boleh menghubungi doktor kelamin untuk dapat di atasi yang cepat Jika tidak, boleh jadi keputihan itu akan lebih serius di masa akan datang.

Jadi wanita semua penjagaan kewanitaan anda adalah penting. Perawan Herba Wash ia membantu memberi kesegaran sepanjang hari setiap kali menggunakannya.   

RM19.90

Order Online, Hubungi: Hisham (012-663 0604)
Share:

0 comments:

Post a Comment