7 Cara Memutihkan Ketiak Secara Semula jadi ~ Akak Terlajak Laris

Thursday, 6 April 2017

7 Cara Memutihkan Ketiak Secara Semula jadi

7 Cara Memutihkan Ketiak Secara Semula jadi


Cara memutihkan ketiak - ketiak anda kelihatan hitam atau gelap? Jika ya adalah jawapannya, maka anda tidak sendirian. Banyak orang di dunia ini juga mengadu hal yang sama.



Ketiak hitam atau kelihatan gelap sebenarnya termasuk keadaan yang remeh-temeh. Namun demikian, untuk sebahagian orang, keadaan ini dirasa cukup mengganggu. Mengapa boleh terjadi? Apa penyebabnya?

Faktor Penyebab Ketiak Hitam / Tampak Gelap

Beberapa faktor penyebab ketiak kelihatan berwarna hitam adalah mencukur rambut ketiak, penggunaan krim penghilang rambut / bulu secara terus-menerus, keringat berlebih, 'bolong' ketiak yang buruk, menumpuknya sel-sel kulit mati, sehingga penggunaan deodoran berbahan alkohol.

Cara Memutihkan Ketiak Secara Semula jadi.

Lantas, adakah cara memutihkan ketiak yang tepat dan mudah dilakukan? Tentu ada, anda tidak perlu bimbang. Ada begitu banyak penyelesaian atau cara memutihkan ketiak yang tampak hitam, bahkan dengan 'cara rumahan' atau alami sekalipun.

Namun perlu diketahui bahawa hasilnya tidak boleh serta-merta. Diperlukan disiplin dan kesabaran untuk mendapatkan hasil yang sempurna. Berikut akan dijelaskan cara memutihkan ketiak beserta bahan-bahan yang perlu disiapkan.

1. Lemon

Lemon adalah bahan pertama yang sering terlintas dalam fikiran ketika kita ingin mengeluarkan sesuatu yang gelap di kulit. Jarang ada 'pemutihan' sebaik lemon. Lemon tidak hanya pembersihan semula jadi, tetapi juga mempunyai sifat anti-bakteria dan anti-septik. Sifat asamnya mampu membantu secara menyeluruh mencerahkan kulit bersama dengan pengelupasan sel-sel kulit mati.

Jadi mengapa tidak cuba lemon untuk mencerahkan atau memutihkan ketiak yang gelap? Cara memutihkan ketiak menggunakan lemon adalah sebagai berikut:

Ambil sepotong lemon tebal dan gosokkan pada ketiak anda setiap hari sebelum mandi. Namun anda perlu INGAT, lemon juga akan membuat kulit menjadi kering. Oleh sebab itu, aplikasikan juga pelembap selepas mandi atau selepas menggosokkan lemon tersebut.
Tambah sedikit kunyit, madu, ataupun yogurt pada jus / air lemon. Campuran ini mungkin akan kelihatan seperti pasta. Memohon campuran tersebut ke ketiak hitam anda, dan biarkan kira-kira 10 minit, lalu bilas dengan air.

2. Kentang

Jangan remehkan kentang, kerana bahan ini juga diketahui sebagai agen pemutih semulajadi yang baik. Jika anda mempunyai kulit sensitif, maka sebaiknya gunakan kentang, bukan lemon. Hal ini kerana sifat asamnya lebih ringan berbanding lemon sehingga risiko kulit untuk mengalami iritasi lebih kecil. Berikut cara memutihkan ketiak menggunakan kentang:

Ambil sepotong (tipis) kentang dan gosokkan pada ketiak selama kurang lebih 5-10 minit, lalu bilas dengan air hangat.
Alternatif lain, parut kentang dan haluskan hingga terasa lembut (tekstur agak lembik). Selepas itu, terapkan pada ketiak menggunakan jari atau kapas. Biarkan hingga 10 minit, lalu bilas.
Anda boleh memohon setiap hari secara rutin untuk mendapatkan hasil maksimum.

3. Timun

Seperti kentang, timun juga mempunyai sifat pemutih semulajadi untuk membantu mencerahkan kulit. Cukup dengan menggosok sepotong timun tipis di ketiak. Anda juga boleh memarutnya dan haluskan hingga menjadi bertekstur lembut, kemudian sapukan ke ketiak.

Alternatif lain:
Jika lemon mempunyai sifat memutihkan atau mencerahkan, timun berperanan untuk menenangkan kulit dari terjadinya iritasi atau gatal. Campurkan jus / air lemon dengan jus timun, serta tambahkan sedikit kunyit. Ketiga bahan ini merupakan kombinasi yang bagus, lemon akan menyingkirkan sel-sel kulit mati, timun menyediakan kesan penyejukan, dan kunyit mencegah perubahan warna.

4. Baking Soda

Cara memutihkan ketiak seterusnya adalah menggunakan baking soda. Bahan ini boleh digunakan sebagai scrub penggelupas untuk membantu mencerahkan ketiak gelap. Baking soda diketahui dapat membantu menghilangkan sel-sel kulit mati yang merupakan salah satu penyebab ketiak berwarna kehitaman. Selain itu, baking soda juga boleh membantu membunuh kuman serta mencegah bau badan tak sedap. Caranya cukup mudah . Campurkan baking soda dan air sehingga berubah menjadi seperti pes yang tebal. Memohon ubat tersebut di ketiak anda, gosok secara lembut. Selepas itu, bilas dan keringkan.

5. Kulit Limau

Scrub alami lain yang boleh dimanfaat untuk memutihkan ketiak adalah kulit oren. Kulit limau mempunyai sifat 'mencerahkan' kulit ketiak yang gelap. Langkah-langkah untuk membuat scrub ini adalah sebagai berikut:

Keringkan kulit oren di bawah sinar matahari selama beberapa hari hingga mengering sepenuhnya.
Giling kulit limau yang telah kering hingga menjadi bentuk serbuk.
Campurkan 2 sudu teh kulit jeruk serbuk dengan air mawar dan susu sehingga kelihatan seperti pasta tebal.
Gosokkan secara lembut ubat tersebut ke ketiak anda, biarkan sehingga 10-15 minit.
Bilas ketiak dengan air sejuk.
Lakukan proses ini 2-3 kali seminggu.

6. Susu

Susu diketahui dapat membantu mengurangkan warna kehitaman di ketiak. Dengan susu, kulit ketiak akan jadi lebih lembut dan warnanya juga lebih cerah. Apabila dicampur dengan dadih (yogurt), maka hasilnya lebih baik lagi.

Campurkan 2 sudu makan susu tinggi lemak, 1-2 sudu makan tepung, dan 1 sudu teh plain yogurt agar menjadi pes yang tebal. Kemudian, sapukan ubat tersebut di ketiak anda dan biarkan sehingga 15 minit. Jika sudah, bilas dengan air sejuk.

7. Minyak (Oil)

Cara memutihkan ketiak yang terakhir melibatkan minyak. Anda mungkin mengelakkan minyak untuk sebab-sebab tertentu. Namun demikian, ada beberapa minyak yang sangat bermanfaat bagi tubuh, termasuk kulit. Bahkan beberapa minyak di bawah ini diketahui dapat membantu memutihkan ketiak anda. Apa saja itu?

A. Minyak Zaitun
Olive oil atau minyak zaitun mengandungi antioksidan dan sebatian lain yang bagus untuk kulit. Siapkan minyak zaitun 3 sudu makan, dan cawan brown sugar (gula tebu). *Brown sugar bukan gula merah, melainkan gula pasir dari hasil pemurnian gula yang diberi molasses.

Selepas itu, campurkan brown sugar dan minyak zaitun. Basahkan terlebih dahulu ketiak anda, lalu aplikasikan campuran tersebut ke ketiak. Biarkan kira-kira 5 minit, kemudian bilas dengan air. Anda boleh melakukan proses ini sebanyak 2 kali dalam seminggu.

B. Minyak Kelapa
Coconut oil atau minyak kelapa baik untuk kulit secara keseluruhan. Selain itu, berkat kandungan vitamin E-nya, minyak kelapa dapat membantu mencerahkan kulit. Gosokkan sedikit minyak kelapa di bawah lengan atau ketiak anda sebelum mandi. Biarkan beberapa waktu, lalu bilas dengan sabun dan air hangat.

C. Minyak Vitamin E
Minyak vitamin E cukup sering digunakan untuk rawatan kulit. Minyak ini tidak hanya membantu memutihkan atau mencerahkan ketiak, namun ia juga boleh membuat kulit lebih lembut dan halus. Cara pengaplikasiannya juga tidak jauh berbeza dengan lain, cuup gosokkan sedikit ke ketiak, diamkan beberapa minit, lalu bersihkan.

D. Campuran Beberapa Minyak
Ada beberapa minyak lain yang ramah terhadap kulit, dan anda boleh mengambil manfaatnya untuk mencerahkan kulit ketiak anda. Campurkan minyak atau bahan berikut ini:

3 titis minyak zaitun, 3 titis minyak jojoba, 3 titis minyak biji gandum (wheat germ oil), 3 titis minyak citrus (anda boleh juga memilih lemon essential oil), dan sedikit air.

Setelah itu, aplikasikan campuran tersebut ke ketiak, biarkan selama beberapa minit, lalu bilas dengan air. Kandungan vitamin dan asid lemak daripada minyak-minyak tersebut membantu melembabkan kulit serta mencerahkannya.

Itulah beberapa cara memutihkan ketiak yang boleh anda cuba. Dengan melibatkan bahan-bahan semula jadi tersebut, diharapkan tidak menimbulkan kesan sampingan yang memudaratkan. Bahkan sebahagian orang yang telah mencuba tips dan cara memutihkan ketiak yang sudah dijelaskan di atas, mengaku mendapat hasil positif dengan penerapan secara rutin sehingga beberapa minggu / bulan.


Sila Hubungi/sms/wassap 019 2055 680

Share:

0 comments:

Post a Comment